7 sfaturi pentru a combate oboseala ochilor

Am modificat articolul ultima data pe: 06.08.20

 

Oboseala oculara isi face simtita prezenta din ce in ce mai des printre oameni de orice varsta, manifestandu-se, printre altele, prin dureri de cap si deficit de vedere. Poate fi o consecinta a unui timp indelungat petrecut in fata calculatorului sau a televizorului, spre exemplu, si exista masuri ce pot fi luate spre a diminua disconfortul provocat. 

 

Exista numeroase simptome ale oboselii ochilor, printre acestea aflandu-se vederea dubla sau blurata, sensibilitatea la lumina, greutatea in a focaliza, ochii uscati, sensibili, inlacrimati sau iritati, care te mananca. Oricine petrece ore intregi in fata calculatorului are o sansa mare de a-i obosi ochii, dar cum pot fi aceste semne combatute? Cand nu poti tolera manifestarile acestea, este important sa vizitezi medicul, mai ales cand disconfortul dureaza mult si vederea iti este afectata puternic. Afla cate ceva pe aceasta tema din aceste randuri. 

 

Limiteaza timpul petrecut in fata ecranului

Este un prim lucru pe care il poti face, daca iti permiti si daca nu e necesar sa lucrezi ore in sir in fata calculatorului, de exemplu. Totusi, cand nu poti face acest lucru, va trebui sa gasesti variante alternative de a-ti odihni globii oculari, fie ca iei scurte pauze sau iti schimbi pozitia corpului. 

Pauze si destinderi

Atunci cand esti tintuit in fata biroului si a ecranului, si te concentrezi intens asupra activitatii intreprinse, iti vor fi utile cateva mici pauze care sa te ajute sa te relaxezi putin, sa scapi de tensiunea corporala resimtita si sa iti exersezi putin ochii, pentru ca muschii acestora sa fie mai puternici. 

La oora dupa ce ti-ai inceput activitatea profesionala in fata ecranului, fa o pauza de cateva minute si fixeaza cu privirea, pentru in jur de 30 de secunde, un plan mai indepartat, unde se afla un obiect sau un afis, un tablou sau uita-te pe fereastra, unde vei avea acces la un peisaj dezvoltat. Astfel, micii muschi vor fi antrenati si ochii se vor relaxa. Eventual, urmeaza regula “20 – 20 – 20”, care implica ridicarea de la birou la fiecare 20 de minute si privirea pret de 20 de secunde a ceva ce se afla la 20 de picioare distanta de tine (echivalentul a 6 metri). 

Cand te uiti concentrat in fata ecranului, pentru perioade mai indelungate, incearca sa clipesti mai des, cel putin o data la 10 secunde, pentru ca ochiul sa fie hidratat suficient si pentru a nu se usca, astfel incat si muschii oculari sa se destinda. 

Cand inchizi ochii vei simti imediat cum acestia se relaxeaza, asa ca poti face acest lucru cat de des poti, in special cand simti simptomele ochilor obositi si uscati. 

 

Folosirea lacrimilor false

In cazul in care te confrunti cu ochii deshidratati, care sunt uscati si te ustura, indiferent cat de mult clipesti si incerci sa ii umezesti in mod natural, poti apela la un fluid numit lacrimi artificiale, care este compus din substante sterile ce actioneaza precum secretiile proprii globilor oculari, ajutand la rehidratarea lor si la mentinerea confortului. 

 

“Tratarea” la temperaturi diferite

Pentru a-ti destinde muschii oculari poti recurge si la expunerea lor la rece sau cald. Cand ai timp, sau cand simti nevoia, poti introduce o compresa intr-un recipient cu apa rece sau o treci sub un jet de apa rece, dupa care o storci si ti-o plasezi peste ochii inchisi, lasand-o pana la 5 minute, astfel incat sa mai usurezi tensiunea oculara. 

O alternativa este frecarea palmelor una de cealalta pana cand se incalzesc, dupa care aplici usor causul acestora peste pleoapele inchise, si stai in acest mod cateva secunde, astfel incat ochii sa se linisteasca. 

Unul din tratamentele simple si cunoscute pentru ochii obositi este taierea a doua felii de castravete pe care ti le pui pe pleoapele inchise, le tii pentru pana la 3 – 5 minute, dupa care le indepartezi sau le inlocuiesti si repeti procesul. 

 

Reglarea ecranului

Cand citesti mult pe ecran, setarile acestuia au importanta, unele monitoare prezentand, chiar, functie pentru lecturare. Contrastul poate fi ajustat spre a creste claritatea simbolurilor, iar inaltimea pe care o ai fata de birou poate fi ajustata prin schimbarile efectuate scaunului pe care stai, astfel incat privirea sa iti fie mereu usor in jos. 

Distanta dintre ochii tai si ecran ar trebui sa fie de minimum 50 cm, asa ca ai in considerare acest lucru si fa schimbarile necesare, daca este cazul. 

Spre a evita diferite reflexe ce pot aparea pe ecran cand afara este prea multa lumina, vei trage storurile sau perdelele. 

Pentru a nu te chiori la ecran, sterge-l din cand in cand, astfel incat sa mentii cea mai buna claritate a imaginii. Fa acelasi lucru si cu ochelarii, periodic, daca porti. 

 

Protejarea ochilor de lumina

Cand iesi afara, in special iarna, cand soarele si lumina se reflecta in zapada, este indicat sa porti ochelari de soare, astfel incat sa nu iti soliciti prea mult muschii oculari. Cele mai apreciate sunt lentilele maro, portocalii ori galbene, utile si vara, cand te expui soarelui direct si puternic. 

Sursele de lumina

Oboseala ochilor poate fi cauzata si de cititul in conditii neadecvate, in special cand vine vorba despre lumina. Foloseste o lampa pentru lectura pe care o poti orienta astfel incat sa expui pagina direct fasciculului de lumina. Becul ar trebui sa fie mai slab, de pana la 60 W, pentru a nu deranja, pe parcurs, ochii, si a provoca mai mult rau. 

Pentru ca ochii sa nu oboseasca, ai grija ca in incaperea in care citesti sa se mai afle si alte surse de lumina, astfel incat contrastul foii la care te concentrezi si restul spatiului sa nu fie prea mare, deoarece asta va duce la o dilatare si strangere continua a pupilelor, pentru a se adapta luminii existente. Totusi, te atentionam ca aceste surse aditionale de lumina nu ar trebui sa fie prea puternice si sa concureze cu ecranul sau foaia de hartie, deoarece ochii tai vor trebui sa lucreze mai mult si mai intens, pentru a tine pasul cu conditiile mediului, si se vor extenua. 

Nu folosi lampi de neon, daca ai putere asupra acestui lucru. Lumina emanata este mai instabila si poate duce la o crestere a oboselii oculare. Variantele cu filament sau cele LED vor fi mai potrivite. 

 

Aboneaza-te
Anunta despre
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments