De ce nu trebuie sa iti iei masa pe tastatura

Am modificat articolul ultima data pe: 17.10.19

 

Obiceiul de a lua masa de pranz ramanand conectat la munca sau la activitati ce presupun intrebuintarea computerului este unul mai putin bun, care e practicat in medie de 84% dintre angajatii romani. Asta insa nu se intampla doar in tara la noi, ci si in alte locuri din lume.

Vom vorbi in cele ce urmeaza despre acest obicei, despre motivele care ar trebui sa te faca sa renunti la el.

 

Nu te relaxezi asa cum e firesc

Masa de pranz ar trebui sa fie momentul tau de respiro. Ea trebuie tratata cu atentie si luata in asa fel incat sa ai timp sa mananci linistit/a, sa mesteci bine alimentele si in acelasi timp sa te detasezi putin de rutina zilnica.

In mod categoric exista probleme la birou, ce nu te lasa sa servesti pachetul in linistite si de multe ori mananci gandindu-te la ce urmeaza sa faci in continuare, la cum poti rezolva anumite probleme. E in regula, insa, asta nu trebuie sa te faca sa ramai cu capul in ecran, tastand, notand si asa mai departe.

Cand e momentul de “time out”, opreste-te din ce faci si ia-ti pauza. Mananca linistit/a si incearca sa-ti lasi mintea sa “respire” pentru cateva minute. Apoi, s-ar putea sa fii surprins/a sa vezi ca lucrurile erau mai simple decat credeai sau ca ai mai multa energie si chef de munca.

 

 

Nu consumi alimente sanatoase

Obiceiul de a lua masa pe tastatura te poate face de cele mai multe ori sa consumi hrana nesanatoasa. Sa fim seriosi, cati dintre noi am manca ciorba, tocanita, friptura, peste etc. din fata PC-ului? In astfel de cazuri, oamenii aleg sa serveasca hrana rece – sandwich-uri, pizza, burgeri, salate, fructe, biscuiti, chipsuri etc.

Acum, organismul nu va fi dat peste cap daca se intampla uneori sa ai astfel de momente, in care mananci pe fuga ceva, direct pe tastatura. Insa, problema apare atunci cand faci un obicei din asta, si zi de zi acesta e modul in care iti servesti cea mai importanta masa a zilei.

Pranzul trebuie sa fie suficient de consistent pentru a-ti da energie pentru restul zilei. El trebuie sa contina nutrientii necesari pentru organism. In mod normal, vei avea nevoie de 400-700 de calorii pentru aceasta masa, ele putand fi luate din consumul de proteine in combinatie cu legume, leguminoase si cereale integrale. Acum, cum le combini si cat de mult mananci, tine de tine, de modul in care obisnuiesti sa te hranesti zilnic.

 

Nu iei pauza cat ar trebui

In momentul in care iti iei masa pe tastatura nici nu te bucuri de timpul alocat acestei pauze. In mod normal, la orice job, trebuie sa existe cateva zeci de minute de incetare a activitatii. Ei bine, ala e timpul tau de liniste si relaxare, dupa jumatate de zi.

Opreste-te din ce ai de facut, gaseste-ti un loc potrivit (multe firme au bucatarie si incurajeaza angajatii sa isi ia in aceasta incapere masa) si savureaza-ti hrana lasand putin la o parte rutina zilnica.

Daca mananci pe tastatura, timpul tau de respiro va fi combinat cu munca sau cu alte activitati ce presupun folosirea computerului (retele de socializare, diverse site-uri) si nu te vei detasa pentru cateva minute, pentru a sta in liniste. Iti vei da seama apoi ca pauza ta, in loc sa fie de 30-40 de minute, e de 15-20, si alea in fuga maxima.

 

Risti sa te imbolnavesti

Stiai ca un astfel de obicei te poate imbolnavi? Mancatul pe tastatura este de obicei sinonim cu “mancatul pe fuga”. El poate duce atat la probleme fizice, cat si psihice.

S-a demonstrat ca in urma practicarii unui astfel de obicei pe un timp indelungat, oamenii pot avea afectiuni precum: hipertensiune, diabet, stress la locul de munca, obezitate, indigestie etc.

 

 

Ce poti face pentru a scapa de acest obicei

Nu conteaza ca ai o tastatura ieftina si buna sau una pe care ai platit foarte mult si vrei sa o protejezi de firimiturile ce ar putea patrunde in interior atunci cand mananci deasupra ei. Fara doar si poate o astfel de practica nu e buna si nu poate aduce nimic imbucurator pentru organism.

Daca vrei sa iti iei in liniste masa de pranz, trebuie in primul rand sa stabilesti clar acest lucru cu seful tau. Da, sunt cazuri in care angajatii nu sunt respectati si nu sunt lasati sa stea cateva zeci de minute la mijlocul zilei pentru a manca. Cere-ti drepturile pe care le ai, astfel incat totul sa fie bine de ambele parti.

Apoi, ca sa nu ratezi ora pranzului, seteaza-ti eventual o alarma. E foarte probabil sa fii prea prins/a in ceea ce faci si sa nu realizezi cat este ceasul.

Pentru a evita sa iei masa pe tastatura trebuie si sa iti propui sa gatesti si sa consumi mancare sanatoasa. Din moment ce de obicei rontai rapid ceva sau comanzi de la un fast-food, in mod clar esti mult mai tentat/a sa mananci in fata calculatorului.

Da, exista intr-adevar situatii in care unele companii nu sunt dotate cu un frigider pentru pastrarea alimentelor sau un cuptor cu microunde pentru a le putea incalzi. In astfel de cazuri, e ceva mai dificil sa iti aduci de acasa mancare sanatoasa pe care sa o mananci ingaduit, dar nu imposibil.

Poti opta pentru salate consistente (cu ton, pui, branza etc.), o tocanita de cartofi, care merge mancata si la temperatura camerei, snitele cu o garnitura de legume etc.

In eventualitatea in care preferi sa iti comanzi, alege sa optezi pentru mancare gatita, preparate nutritive, nu fast-food. Bineinteles, exceptiile sunt altceva si cu totii le facem. Problema e cand ele devin un obicei.

Nu ignora masa de pranz. Ea este mult mai importanta decat ai putea crede la o prima vedere. Da, poate mananci bine dimineata si seara, insa, ceea ce consumi la pranz te va ajuta sa ai energie pentru restul zilei si reprezinta de obicei cea mai consistenta masa a zilei. Trateaz-o cu importanta cuvenita si incearca sa nu o sari sau sa o iei pe fuga.

 

 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 voturi, media: 5.00 din 5)
Loading...